donderdag 15 november 2007

BAVO, de vernieuwde onderbouw

In 1998 werd in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs de tweede fase ingevoerd. Dit bracht
een aantal veranderingen met zich mee. Zo werden de vakkenpakketten vervangen door keuzeprofielen en werden de nieuwe kunstvakken Culturele en Kunstzinnige Vorming 1 (CKV 1), CKV 2 en CKV 3 ingevoerd in havo en vwo. Bij de invoering van de tweede fase werd aanvankelijk één nieuw kunstvak geïntroduceerd: Culturele en Kunstzinnige Vorming 1 (CKV 1). Dit is een ervaringsgericht kunstvak voor alle leerlingen in havo en VWO1, waarbij leerlingen leren hun individuele smaak te ontwikkelen door actieve deelname aan kunst en cultuur ofwel door de culturele activiteiten. Een jaar later, in 1999, werd in het profiel Cultuur en Maatschappij ook het vak Culturele en Kunstzinnige Vorming 2,3 (CKV 2,3) geïntroduceerd.
Scholen konden op dat moment kiezen om dit als verplicht kunstvak in te voeren in het
profiel C&M of om een overgangsprofiel aan te bieden met het oude stijl kunstvak (de tehatexvakken2 en muziek) als keuzevak in het profiel C&M.

In de notitie Ruimte laten en keuzes bieden in de tweede fase havo en vwo (2003) deed het Ministerie van OCW voorstellen voor een aanpassing van de tweede fase per 2007. De belangrijkste aanpassingen betreffen de wijziging van deeltalen naar heeltalen en de opzet van de profielen met een aantal aangewezen verplichte profielvakken en een aantal profielkeuzevakken. Per 1 augustus 2007 gaat de vernieuwde tweede fase van start, wat een weer aantal veranderingen en mogelijkheden zich meebrengt:

Er zijn in deze fase verschillende leergebieden vastgesteld, zoals het gebied mens en natuur, is er ook het leergebied kunst en cultuur. Er wordt naar meer samenhang tussen de vakken gestreefd. Dit betekent dat samenwerking met andere kunstdocenten een grote rol krijgt dat vóór de vernieuwingen in de onderbouw. Op zich vindt ik dit wel een positief punt, maar aan de andere kant: in hoeverre kan jij dan nog echt doen wat je wil? Ik denk dat je dus erg bewust moet kiezen voor het de collega’s als je ergens gaat werken.

Binnen het leergebied kunst en cultuur zijn nu vijf kerndoelen gesteld, in plaats van veertig.
De kerndoelen zijn in het kort:
nr. 48: het uiten van kunstzinnige vaardigheden; communicatie, gevoelens en ervaringen
nr. 49: kunnen presenteren
nr. 50: beschouwen
nr. 51: verslagleggen
nr. 52: reflecteren
Doordat er minder regels zijn, komt er meer strijd. Als docent moet je een visie hebben om voor jou vakgebied en ideeën op te komen en om deze te realiseren. Dat vindt ik nadelig, aangezien ik straks zonder werkervaring moet gaan beginnen. Ik denk dat de vernieuwingen voordelig zijn als je veel werkervaring hebt, dus heb je meer ruimte op je eigen ideeën en visie uit te werken. Maar ik ben bang dat je als nieuweling wat makkelijker opzij gezet kan worden door zo iemand.

Binnen het leergebied kunst en cultuur zijn verschillende scenario’s te benoemen.
- scenario 1: alles wordt bij het oude gelaten, er blijven veel verschillende vakken bestaan
- scenario 2: verschillende kunstvakken worden samengevoegd
- scenario 3: de kunstvakken worden samengevoegd in de vorm van een project
- scenario 4: alle vakken worden samengevoegd en er gaat aan de hand van thema’s gewerkt worden.
Ik denk dat voor elk van deze scenario’s wel wat te zeggen valt.


Meer informatie over de kunstvakken in de vernieuwde tweede fase is te vinden op: http://www.cultuurnetwerk.nl/producten_en_diensten/Publicaties/pdf/zichtopkunstvakken.pdf

Geen opmerkingen: